Responsywne i nieresponsywne strony internetowe
W ofertach firm zajmujących się profesjonalnym tworzeniem stron internetowych często pojawia się określenie, że dana witryna będzie responsywna. Co ten fakt oznacza dla klienta?
Podczas przeglądania Internetu najczęściej odwiedza się responsywne strony internetowe. Cechują się tym, że ich zawartość dopasowuje się do ekranu urządzenia, na którym są aktualnie wyświetlane. Innymi słowy, ten sam tekst i grafika wyświetlą się na dużym ekranie komputera/ laptopa, tabletu i najmniejszym- telefonu. Na każdym z tych urządzeń elementy strony będą wyświetlać się w inny sposób lub w innej kolejności, aby w czytelny sposób przekazać najważniejsze informacje.
Nieresponsywne strony internetowe są spotykane bardzo rzadko i najczęściej dotyczą witryn powstałych w czasach, kiedy jedynym urządzeniem do ich obsługi były komputery. Po odwiedzeniu strony na tablecie lub telefonie ich zawartość nie dopasowuje się do ekranu. Najczęściej tekst i grafika są pomniejszone, a przez to nieczytelne. Powiększenie widoku powoduje, że na ekranie widoczny jest mały fragment witryny, natomiast cała reszta (często menu) pozostaje poza zakresem wzroku. Utrudnia to również interakcję z użytkownikiem. W 2019 roku firma Google wprowadziła algorytmy, które wymusiły na administratorach stron dopasowanie ich zawartości do wyświetlaczy urządzeń mających dostęp do przeglądarek internetowych.
Dlaczego ważne jest, aby strona była dostosowana do różnych urządzeń?
Popularność urządzeń mobilnych
Badanie przeprowadzone w 2022 roku przez Krajowy Instytut Mediów wykazało, że ponad 94% Polaków w wieku 16 – 50 lat posługuje się na co dzień smartfonem. Często robią to w biegu, podczas przerw w pracy- mało kto ma czas na spokojnie przeglądać Internet przed komputerem lub laptopem. Zazwyczaj jest to również grupa docelowa, do której firmy kierują swoją ofertę. Zadbanie o responsywność witryny zwiększa szansę na to, że któraś z przeglądających osób zatrzyma się na dłużej i skorzysta z oferowanych produktów lub usług. Wynika stąd również, że ….
Współczynnik odrzuceń
… w przypadku, gdy użytkownik odwiedzi stronę, która nie dostosuje się do wielkości wyświetlacza urządzenia prawdopodobnie jak najszybciej z niej wyjdzie. Mało która osoba będzie na tyle cierpliwa, aby zmieniać powiększenie treści i wyszukiwać interesujących ją rzeczy. Sytuacje, w których osoby opuszczają witrynę bez podjęcia jakiegokolwiek działania wpływają na współczynnik odrzuceń. Świadczy on najczęściej o nieczytelnej treści, niepoprawnie dobranej kolorystyce (zbyt jaskrawej lub za ciemnej), nieintuicyjnym rozmieszczeniu elementów, takich jak menu lub formularze. O ile w przypadku stron typu blog współczynnik ten może być wysoki (odwiedzający zatrzymali się na jednym artykule i go przeczytali) to w przypadku stron usługowych oraz sklepów internetowych współczynnik ten powinien być jak najniższy (dokonanie zakupu towaru, wypełnienie formularza kontaktowego).
Pozycjonowanie
Jak już wspomnieliśmy na początku artykułu, w 2019 roku firma Google wprowadziła algorytmy, które wymusiły na administratorach stron dopasowanie ich zawartości do wyświetlaczy urządzeń mających dostęp do przeglądarek internetowych. Co to zmienia? Nieresponsywne strony internetowe nie będą pozycjonowane w wyszukiwarce, np. Google. Oznacza to, że responsywna strona internetowa o motoryzacji osiągnie wyższą pozycję niż tak samo wykonana strona, ale nieresponsywna.
Responsywna strona internetowa - jak to sprawdzić?
Zawartość dopasowuje się do rozmiaru wyświetlacza
Za pomocą telefonu lub tebletu wejdź w wybraną witrynę internetową. Jeżeli będziesz widział wyraźnie treść, wszystkie elementy będą tworzyły jakiś układ, grafiki będą czytelne, wejście w menu i interakcje ze stroną będą możliwe to znaczy, że witryna jest responsywna. Jeżeli natomiast strona główna jest nieczytelna (mała czcionka i grafika), część niej jest poza ekranem urządzenia to znaczy o jej nieresponsywności.
Zapraszamy Cię do zapoznania się z ofertą Kruczek WebHouse. Tworzymy niepowtarzalne i responsywne strony internetowe dopasowane do indywidualnych potrzeb każdego klienta. Gwarantujemy możliwość wprowadzanie nielimitowanej ilości poprawek, ponieważ zależy nam na Twoim zadowoleniu. Nie czekaj i skontaktuj się z nami 🙂