Zadzwoń Teraz!

+48 725 974 106

Logo czy logotyp? Jaka jest różnica?

W mowie potocznej słowa logo oraz logotyp są zazwyczaj stosowane zamiennie. Jest to jednak błąd, ponieważ oba te wyrażenie określają coś zupełnie innego. W celu zrozumienia różnicy warto przypomnieć sobie podstawowe informacje na ich temat.

Logotyp

Logotyp zazwyczaj przedstawia nazwę firmy lub produktu/usługi, z którego/ej słynie dane przedsiębiorstwo. Utworzone w ten sposób marki mogą być zarejestrowane jako znaki towarowe. Przykładami są takie nazwy jak: Coca Cola, Sony lub Pepsi. Również omawiane zagadnienie obejmuje logotypy składające się z samego symbolu, np. Apple – symbol nadgryzionego jabłka lub Shell – symbol muszli.

logo
Rys. 1 Logotyp firmy Kruczek - Webhouse.
logo
Rys. 2 Logo firmy Kruczek - Webhouse.

Logo

W języku potocznym przyjęło się stosowanie słów logo logotyp zamiennie, jednak wyrażenia te oznaczają coś zupełnie innego. Logo jest bardziej rozbudowaną wersją logotypu, które służy do identyfikacji przedsiębiorstwa oraz prowadzonej przez nie działalności. Może składać się z kilku elementów:

  • Sygnet – symbol przedstawiający markę lub produkt,
  • Logotyp – nazwa marki lub produktu,
  • Slogan/Tagline – hasło przewodnie używane przez firmę.

Logotyp, a może logo? Które wybrać?

Podczas zakładania swojej firmy staniesz przed wyborem czy lepsze będzie utworzenie logo, a może logotypu? 

Logotyp polecany jest dla firm, których nazwa składa się z imiona i/lub nazwiska właściciela/li. Wówczas taka marka prezentuje się elegancko i sprawia wrażenie godnej zaufania. Polecana jest szczególnie przedsiębiorcom pracujących w takich branżach jak prawo, finanse, opieka zdrowotna, ale również transport. Plusem takiego rozwiązania są również koszty jakie poniesiemy podczas projektowania nazwy. Minusem może być natomiast posługiwanie się długimi logotypami, które nie zmieszczą się, np. na firmowe gadżety (breloki, długopisy, itp.) lub zostaną zniekształcone podczas wyszukiwania w Internecie lub aplikacjach.

Logo daje możliwość stosowania oddzielnie każdego elementu, przez co wzrasta możliwość dopasowania jego rozmiaru do przedmiotu, na którym chcemy go umieścić. Przykładowo na taksówkach można umieścić całe logo, ale już w ikonie aplikacji mobilnej zastosować tylko sygnet. Wadą takiego rozwiązania mogą być koszty, ale również czas i pomysłowość podczas tworzenia tak wielu elementów, które w spójny sposób oddawałyby charakter prowadzonej przez firmę działalności.

Oczywiście są to tylko sugestie, a ostatecznego wyboru dokonujesz Ty. Nie ma sztywnych reguł co do stosowania obydwóch rozwiązań, więc zobacz, które rozwiązania sprawdzi się najlepiej w Twoim przypadku 🙂

Jeśli nie jesteś pewien które z powyższych rozwiązań sprawdzi się u Ciebie to skontaktuj się z nami! Oprócz doradztwa nasz utalentowany zespół stworzy idealne logo bądź logotyp oddający charakter danej firmy. Zrealizowane projekty możesz zobaczyć w galerii internetowej.